Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje

Ceny w kawiarniach czy w sklepach wzrosły nawet ok. 20 proc., ale Polacy rozsmakowali się w coraz lepszej kawie. Pitej na mieście, jak i domu, co widać także po zainteresowaniu ekspresami.

Publikacja: 19.04.2024 04:30

Rynek kawy to wciąż głównie spożywanie w domu, ale w tym sektorze również widać zmiany.

Rynek kawy to wciąż głównie spożywanie w domu, ale w tym sektorze również widać zmiany.

Foto: Adobe Stock

Rynek kawy w Polsce to ok. 7 mld zł, co przypada zarówno na gastronomię, jak i tę pitą w domu. Zdecydowanie widać, że wiedza konsumentów na temat tego produktu rośnie, ponieważ sięgamy po coraz lepsze kawy, mimo iż są one sporo droższe od tych dostępnych choćby w dyskontach.

W Polsce działa już 300 kawiarni specialty, oferujących kawę paloną na miejscu lub z lokalnych palarni. Takich miejsc jest prawie dwa razy więcej niż sześć lat temu, a zdecydowana większość z nich otworzyła się po 2021 r. – mówi Krzysztof Rzyman, właściciel dwóch kawiarni STOR i współzałożyciel palarni ROST. Jest on także współautorem ogólnopolskiego przewodnika po tego typu kawiarniach.

Nowe kawiarnie w Polsce

W tym sektorze zdecydowanie widać ruch: liczba kawiarni ogółem to ok. 10 tys. Te z ofertą premium to ok. 2 proc., przy globalnej średniej 3 proc. Jednak nawet sieciówki proponują już także różne mieszanki kaw poza tymi standardowymi. – Wiele trendów rozpoczęło się w takich kawiarniach, poczynając od ofert roślinnych zamienników mleka, popularności choćby matchy czy także oferty posiłków, często także powstających z wypiekanego na miejscu pieczywa – dodaje Agnieszka Bukowska, współautorka przewodnika.

Trendy nasilają się, mimo że kawa na światowych rynkach drożeje. – Giełdowa cena to kilka dolarów za kilogram, a ta, jaką kupują naszego typu palarnie, kosztuje ponad 10 dol. W efekcie 250-gramowe opakowanie kawy specialty dzisiaj kosztuje ok. 50–60 zł, choć zupełnie niedawno kosztowało 30–40 zł – mówi Łukasz Wichłacz, prezes Coffeedesk, oferującej kawę, jak też akcesoria do jej parzenia zarówno dla klientów biznesowych, jak i indywidualnych.

Czytaj więcej

Kawa o smaku wieprzowiny. Starbucks łączy smaki

– W tym roku nasza sprzedaż wzrosła 60 proc. r./r. Zbliżamy się do poziomu 20 tys. zamówień miesięcznie. Uruchamiamy także kolejne placówki stacjonarne, obecnie mamy trzy w Warszawie – dodaje.

Zmiany cen widać także w kawiarniach, ale klientów to nie zniechęca. – W ostatnich dwóch latach musieliśmy podnieść ceny ok. 20 proc. w efekcie wzrostu wynagrodzeń, ale też kosztów surowca. W tym roku widać kolejne podwyżki cen kawy, pensja minimalna też wzrośnie, ale póki co nie myślimy o podnoszeniu cen – mówi Sławomir Saran, współwłaściciel kawiarni Forum i mistrz Polski baristów 2008 r. – Klienci nie narzekają, podobnie jak i na opłaty za kubek na wynos. Uznano to za coś naturalnego – dodaje.

Coraz więcej kawiarni testuje jednak rozwiązanie z kubkami kaucyjnymi, oferują je także polskie start-upy.

Rynek kawy to jednak wciąż głównie spożywanie w domu, ale w tym sektorze również widać zmiany. Consumer Panel Services GfK podaje, że Polacy w 2023 r. kupili zbliżoną ilość kawy co rok wcześniej i było to 80 tys. ton. Natomiast wartościowo rynek wzrósł 14 proc., do 4,1 mld zł. Wśród gospodarstw domowych szczególną popularnością cieszy się kawa mielona. Ten segment ma największe udziały, ilościowo sięgające 47 proc., jednak kurczy się z roku na rok.

Ekspresowe wzrosty sprzedaży kawy

Także wyniki producentów kawy potwierdzają korzystne trendy, Lavazza w segmencie detalicznym w Polsce w 2023 r. zwiększyła sprzedaż aż 23 proc., co było najwyższym wynikiem spośród tych wskazanych w raporcie. – Zdecydowaliśmy się ograniczyć podwyżki cen naszych produktów, aby chronić konsumentów, utrzymując wolumeny i poświęcając przy tym naszą rentowność – wyjaśnia w komunikacie Antonio Baravalle, prezes Grupy Lavazza.

Nową markę wprowadza także na nasz rynek Tchibo, potentat w sprzedaży kawy. – Eduscho to po prostu dobra kawa w dobrej cenie. Dodatkowo szerokie portfolio daje gwarancję, że każdy znajdzie w nim coś dla siebie – mówi Izabela Brzozowska, menedżer z Tchibo Warszawa. Pod nową marką znaleźć można zarówno warianty ziarniste, jak i mielone czy instant.

Czytaj więcej

Kawa o aromacie „tradycyjnych rosyjskich wartości” już do kupienia

Na całym rynku rośnie segment kaw ziarnistych, a ogółem widać to też po rynku ekspresów. Jak podaje organizacja APPLiA Polska, te automatyczne to już 90 proc. sprzedaży, w 2023 r. rynek skurczył się, co było efektem odreagowania boomu z lat pandemii. W pierwszym kwartale 2024 r. sprzedaż jednak wzrosła 22 proc. r./r., do 112 tys. sztuk.

Sklepy także rozwijają ofertę tej kategorii. – Dużym zainteresowaniem naszych klientów cieszą się kawy ziarniste i mielone Bellarom, które zostały wyprodukowane we własnej palarni Lidla Bon Presso w Niemczech. Kawy są wysokiej jakości, wytworzone w sposób przyjazny dla środowiska oraz korzystny dla plantatorów, co potwierdza certyfikat Rainforest Alliance – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidla w Polsce.

Zmiany widać także na stacjach benzynowych, a to główne miejsce kupowania kawy poza domem. Tego typu miejsca także odpowiadają na nowe trendy: na stacjach Circle K trwa akcja, w ramach której klienci mogą dostać kawę za grosz, o ile przyniosą własny kubek wielorazowy. – Chcielibyśmy zachęcić klientów do działania i ograniczenia jednorazowych opakowań – mówi Rafał Droździak, szef marketingu i komunikacji w Circle K Polska.

Kawa na świecie mocno drożeje

Podobnie jak ceny kakao, także kawa notuje najwyższe poziomy cen na światowych giełdach. Konsumenci to odczują, choć jeszcze nie teraz. W lutym 2024 r. ceny kawy Robusta osiągnęły najwyższy poziom od trzech dekad, co oznacza 4-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim miesiącem ze względu na problemy z podażą. Tymczasem ceny Arabiki wzrosły w lutym o 3 proc. miesiąc do miesiąca. Światowy rynek kawy przewiduje znaczny wzrost dostaw, głównie od producentów kawy arabica, takich jak Brazylia, Kolumbia i Etiopia, którzy dominują na rynku. Jednak na rynku robusty pojawiają się wyzwania, ponieważ Indonezja i Wietnam – główni dostawcy tego rodzaju kawy – notują słabe zbiory. Zdaniem Banku Światowego ceny powinny ustabilizować się dopiero w przyszłym roku. 

Tomasz Kościołek, konsultant Consumer Panel Services GfK

Po kawę w 2023 r. sięgnęło 94 proc. gospodarstw domowych. Segmentem o największej dynamice wzrostu jest kawa ziarnista. Wolumen zakupów wzrósł do 24 tys. ton, czyli o 8 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Wzrost znaczenia kawy ziarnistej spowodowany jest m.in. rosnącą popularnością ekspresów automatycznych ciśnieniowych na kawę ziarnistą. Najpopularniejszymi kanałami, w których zaopatrują się gospodarstwa domowe, są dyskonty, w których w kawę kupuje ponad 50 proc. polskich gospodarstw domowych. 

Rynek kawy w Polsce to ok. 7 mld zł, co przypada zarówno na gastronomię, jak i tę pitą w domu. Zdecydowanie widać, że wiedza konsumentów na temat tego produktu rośnie, ponieważ sięgamy po coraz lepsze kawy, mimo iż są one sporo droższe od tych dostępnych choćby w dyskontach.

W Polsce działa już 300 kawiarni specialty, oferujących kawę paloną na miejscu lub z lokalnych palarni. Takich miejsc jest prawie dwa razy więcej niż sześć lat temu, a zdecydowana większość z nich otworzyła się po 2021 r. – mówi Krzysztof Rzyman, właściciel dwóch kawiarni STOR i współzałożyciel palarni ROST. Jest on także współautorem ogólnopolskiego przewodnika po tego typu kawiarniach.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
2 mln butelek wody Perrier zniszczone. Wstydliwy problem Nestlé
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił