Rząd PiS obiecał miliardy na Izerę. Chiński partner może porzucić projekt

Rząd PiS zapewniał, że przekaże na polski samochód elektryczny Izera 3,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Dokumenty w tej sprawie zostały podpisane przez byłego premiera Mateusza Morawieckiego – pisze Business Insider Polska.

Publikacja: 18.04.2024 14:28

Izera to wciąż tylko projekt

Izera to wciąż tylko projekt

Foto: materiały prasowe

Tymczasem półka walczy z czasem, bo chińskie Geely może lada chwila zrezygnować ze współpracy i zaangażować się w innym kraju w Europie.

- Projekt Izera nigdy nie został wpisany do KPO, nigdy nie było żadnych umów między spółką Electromobility Poland a jakimkolwiek podmiotem, który implementuje środki w ramach KPO – powiedziała w poniedziałek na konferencji prasowej minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

3,5 mld złotych z KPO na Izerę

Tymczasem z dokumentów rządowych wynika, że rząd PiS obiecał Electromobility Poland 3,5 mld z KPO. Taki zapis znalazł się w umowie inwestycyjnej z Electromobility Poland. "Projekt inwestycyjny został zgłoszony do współfinansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności Unii Europejskiej" — napisano w umowie, do której dotarł Business Insider Polska.

Także w załączniku stanowiącym integralną część umowy sygnowanej przez prezesa EMP Piotra Zarembę oraz reprezentującego Skarb Państwa premiera Mateusza Morawieckiego, wprost napisano, że Skarb Państwa zainwestuje w Izerę pieniądze z KPO. Spółka miałaby otrzymać łącznie 3,5 mld zł.

Rząd jeszcze nie wycofał się z tego projektu

Z informacji portalu wynika jednak, że rząd na razie nie wycofał się ze zobowiązań zawartych przez poprzednią ekipę. Potwierdza to również spółka Electromobility Poland. Nadzór nad MEP sprawuje teraz Ministerstwo Aktywów Państwowych.

Bez pieniędzy z KPO EMP nie wybuduje fabryki w Jaworznie, która według szacunków miała pochłonąć ok. 6 mld zł. Jednocześnie Geely – chiński partner technologiczny naciska na decyzje w sprawie fabryki. Chińczycy oczekują odpowiedzi Warszawy, czy w ogóle będzie chciała kontynuować przedsięwzięcie. Jeśli odpowiedź będzie odmowna, firma ma szukać potencjalnej lokalizacji swoich mocy produkcyjnych w innych państwach europejskich.

Tymczasem półka walczy z czasem, bo chińskie Geely może lada chwila zrezygnować ze współpracy i zaangażować się w innym kraju w Europie.

- Projekt Izera nigdy nie został wpisany do KPO, nigdy nie było żadnych umów między spółką Electromobility Poland a jakimkolwiek podmiotem, który implementuje środki w ramach KPO – powiedziała w poniedziałek na konferencji prasowej minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Wada respiratorów w USA. Philips zapłaci 1,1 mld dolarów
Biznes
Pierwszy maja to święto konwalii. Przynajmniej we Francji
Biznes
Żałosne tłumaczenie Japan Tobacco; koncern wyjaśnia, dlaczego wciąż zarabia w Rosji
Biznes
„Nowy gaz” coraz mocniej uzależnia UE od Rosji. Mocne narzędzie szantażu
Biznes
„Rzeczpospolita” po raz drugi przyzna — Orły ESG
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO