Adwokaci i radcowie prawni przygotowują się do e-doręczeń

W ustawie zapisano, że każdy urząd musi korzystać z doręczyciela publicznego, więc i tak na koniec dnia wszystkie nasze pisma w formie elektronicznej trafią do Poczty Polskiej – mówi Michał Szpakowski, przewodniczący Komisji Informatyzacji NRA.

Publikacja: 18.07.2023 03:00

Adwokaci i radcowie prawni przygotowują się do e-doręczeń

Foto: Adobe Stock

Jakie zmiany czekają pełnomocników, jeśli chodzi o doręczenia elektroniczne?

Największa to e-doręczenia, których wejście w życie wyznaczono na 10 grudnia. Od tego dnia każdy adwokat i radca prawny będzie zobowiązany do posiadania skrzynki do doręczeń elektronicznych. Ma obsługiwać całość korespondencji procesowej, ale i znaczną część pozaprocesowej – to swego rodzaju elektroniczny list polecony. Adres do doręczeń elektronicznych zobowiązane są (lub będą) posiadać różne grupy zawodowe, urzędy i sądy – i dla każdej z tych grup obowiązek wchodzi w innym terminie. Operatorem domyślnym skrzynek dla e-doręczeń będzie Poczta Polska.

W prawie o adwokaturze obowiązek posiadania skrzynek do e-doręczeń został umieszczony wraz z pierwotnym wskazaniem jego wejścia w życie, ale na skutek nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych odsuwających ten obowiązek w czasie przepisy stały się niespójne. Termin reguluje komunikat ministra cyfryzacji i mimo zastrzeżeń do sposobu aktywowania tego obowiązku trzymamy się go.

Drugą kwestią jest procodowana ustawa rozszerzająca m.in. doręczenia przez Portal Informacyjny Sądów Powszechnych na postępowanie karne. Ustanawia ona obowiązek posiadania przez adwokata konta także w tym portalu. Do jednego i do drugiego aktu prawnego przygotowujemy się w pracach samorządowych.

Czytaj więcej

Doręczenia: który termin naprawdę jest wiążący

Na czym te przygotowania polegają?

Przede wszystkim zrobiliśmy rozpoznanie rynku, kto może takie usługi doręczenia elektronicznego świadczyć. Bo oprócz operatora publicznego mogą istnieć prywatni tzw. kwalifikowani dostarczyciele usług zaufania publicznego. Działają oni na podstawie przepisów unijnych (tzw. rozporządzenie eIDAS) i mogą zastąpić doręczyciela publicznego, czyli Pocztę Polską. Oczywiście, mamy tu pewne zastrzeżenia do ochrony tajemnicy adwo-kackiej i konkurencyjności na rynku. Niestety w ustawie zapisano, że każdy urząd musi korzystać z doręczyciela publicznego – więc i tak na koniec dnia wszystkie nasze pisma w formie elektronicz-nej trafią do Poczty Polskiej. Zastanawiamy się, jak polepszyć ochronę tajemnicy zawodowej, ale – niestety – nie zmienimy doręczyciela (na innego niż publiczny) dla sądów czy urzędów.

A jak samorząd będzie pomagał adwokatom przygotować się do tych zmian?

Zorganizujemy dodatkowe szkolenia z nowych przepisów. Uruchomiliśmy też niedawno opracowaną przez nas usługę Cyfrowej Kancelarii, w której planujemy rozszerzyć moduł do obsługi doręczeń elektronicznych (tak jak obecnie moduł do współpracy z portalem informacyjnym sądów powszechnych w postępowaniu cywilnym). Będzie dostępny w podstawowej wersji usługi. Automatycznie zintegrujemy go też z doręczeniami w sprawach karnych, które mają być dopiero wprowadzone, oraz docelowo z systemem doręczeń elektronicznych. Dzięki tej usłudze wszystkie doręczenia elektroniczne danego adwokata będą widoczne w jednym panelu, z zaznaczeniem, które z nich zostały odebrane (bo to rodzi też skutki prawne).

Czy rozszerzenie e-doręczeń na sprawy karne będzie miało duży wpływ na prace przeciętnego adwokata?

Wydaje nam się, że nie będzie dużych różnic proceduralnych z doręczeniami cywilnymi. Jako samorząd traktujemy to jako kolejny krok do pełnej cyfryzacji postępowań, mamy już pewne doświadczenia w tej kwestii. Zachowane zostaną możliwości cyfrowego awizowania, nie będzie to więc zmiana kopernikańska. Chyba że adwokat prowadził dotąd tylko sprawy karne i nie korzystał w ogóle z portalu – wtedy będzie się musiał uczyć nowych rozwiązań właściwie od podstaw.

Jakie zmiany czekają pełnomocników, jeśli chodzi o doręczenia elektroniczne?

Największa to e-doręczenia, których wejście w życie wyznaczono na 10 grudnia. Od tego dnia każdy adwokat i radca prawny będzie zobowiązany do posiadania skrzynki do doręczeń elektronicznych. Ma obsługiwać całość korespondencji procesowej, ale i znaczną część pozaprocesowej – to swego rodzaju elektroniczny list polecony. Adres do doręczeń elektronicznych zobowiązane są (lub będą) posiadać różne grupy zawodowe, urzędy i sądy – i dla każdej z tych grup obowiązek wchodzi w innym terminie. Operatorem domyślnym skrzynek dla e-doręczeń będzie Poczta Polska.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił