Reklama świadczona przez zagranicznego kontrahenta – obowiązek poboru podatku u źródła

Zakup niektórych usług od podmiotów zagranicznych może, ale nie musi się wiązać z koniecznością poboru i zapłaty przez polskiego usługobiorcę podatku u źródła. Przyjrzyjmy się obowiązkom płatnika tego podatku na przykładzie usług reklamowych.

Publikacja: 08.01.2024 02:00

Reklama świadczona przez zagranicznego kontrahenta – obowiązek poboru podatku u źródła

Foto: Adobe Stock

Ustawy o podatkach dochodowych zawierają uregulowania nakazujące opodatkowanie przychodów (dochodów) uzyskiwanych na terytorium Polski przez podatników mających ograniczony obowiązek podatkowy, tzn. takich którzy nie mają miejsca zamieszkania (osoba fizyczna), siedziby, bądź miejsca zarządu (pozostałe podmioty, np. osoby prawne) na terytorium RP. Chodzi zatem o podmioty zagraniczne (np. z USA, Wielkiej Brytanii, innych krajów Unii Europejskiej), będące tzw. nierezydentami podatkowymi.

Opodatkowaniu w Polsce podlegają m.in. osiągane przez te podmioty przychody z tzw. usług niematerialnych, w tym reklamowych (art. 29 ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT, art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT). Do poboru podatku i jego zapłaty na rachunek właściwego organu podatkowego został zobowiązany polski nabywca tych usług, występujący w roli płatnika.

Pozostało 92% artykułu

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej. Korzystaj z nieograniczonego dostępu i czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.

Spadki i darowizny
Ten testament wywołuje najwięcej sporów. Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok
Prawo karne
Akta znalezione w domu Zbigniewa Ziobry. Prokuratura przekazała nowe informacje
ABC Firmy
Firma zapłaci prawie 240 tys. zł kary. Wszystko przez zgubionego pendrive'a
Zawody prawnicze
Adwokaci apelują do Tuska. Chcą uchylenia rozporządzenia MS
Praca, Emerytury i renty
Czternasta emerytura z wieloma znakami zapytania. Będzie podwyżka?
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?