Najlepsi wiolonczeliści zagrają w maju w Warszawie

Po dłuższej niż zazwyczaj przerwie 1 maja rozpoczyna się w Warszawie dwunasty już Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego.

Publikacja: 30.04.2024 13:30

Mikołaj Pałosz, dyrektor artystyczny a dawny laureat Międzynarodowego Konkrusu Wiolonczelowego im. W

Mikołaj Pałosz, dyrektor artystyczny a dawny laureat Międzynarodowego Konkrusu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego

Foto: mat. organizatora

41 młodych muzyków z kilkunastu krajów Europy, Azji oraz USA stanie do rozpoczynającej się 1 maja w Filharmonii Narodowej rywalizacji 12. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego. W porównaniu z Konkursem Chopinowskim, w którym o prawo startu ubiega się co pięć lat kilkuset chętnych, lista uczestników nie wygląda może zbyt imponująco, ale tamten, znacznie starszy konkurs jest naprawdę wyjątkowy. W innych tego typu imprezach na świecie liczba startujących jest podobna jak w naszej – wiolonczelowej.

Witold Lutosławski w towarzystwie dawnych klasyków

Konkurs, który obrał sobie za patrona Witolda Lutosławskiego, powstał w 1997 roku. Na tle innych jest więc ciągle młody, ale ma się czym pochwalić. Narodził się bez specjalnego wsparcia organizacyjnego i wielkich funduszy dzięki uporowi grupki zapaleńców, którzy założyli fundację promującą młodych wiolonczelistów.

Dziś warszawska rywalizacja należy do najważniejszych konkursów wiolonczelowych na świecie, choć przeżywała pewne kłopoty związane m. in. z pandemią. Poprzednich jedenaście edycji odbywało się w cyklu dwuletnim, ostatnia miała miejsce w 2018 roku. Teraz konkurs odżywa po sześcioletniej przerwie, uzyskawszy wsparcie Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, który stał się jego współorganizatorem.

Konkurs jest trzyetapowy, w programie każdego jest jeden utwór Witolda Lutosławskiego, łącznie z tym najtrudniejszym, koncertem wiolonczelowym umieszczonym w finale. Pierwsze dwa etapy, które będą odbywać się w sali kameralnej Filharmonii Narodowej (wstęp jest bezpłatny), stanowią ciekawe połączenie muzyki współczesnej (Lutosławski, Penderecki, Szalonek) z wielką klasyką (Bach, Boccherini, Chopin, Beethoven, Schumann)

W ostatnim, trzecim etapie – 10 i 11 maja – finaliści zaprezentują się z orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Marka Mosia. Każdy będzie musiał zagrać dwa koncerty – Lutosławskiego oraz Haydna lub Bacha (tego mniej znanego – Carla Philippa Emanuela).

Konkurs Lutosławskiego. 20 tys. euro dla zwycięzcy

Laureaci wystąpią na uroczystym koncercie 12 maja. Przewidziano cztery nagrody główne oraz kilka wyróżnień specjalnych. Zwycięzca otrzyma 20 tys. euro.

Czytaj więcej

W Weronie zaśpiewają Polacy i Anna Netrebko, bo Włosi ją uwielbiają

– Rywalizacja artystyczna to sprzeczność sama w sobie – uważa dyrektor artystyczny Konkursu Mikołaj Pałosz. – Ale wielkie osobowości czy talenty często rodzą się właśnie na konkursach, bo atmosfera rywalizacji wyzwala niezwykłe rzeczy. Czasami młodzi ludzie wychodzą na salę zaprezentować się przed jury i okazuje się, że to jest właśnie idealne miejsce dla nich. Że świetnie się tam czują i grają w sposób, jakiego by się nie spodziewali

Na pierwszy Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im.Witolda Lutosławskiego przyjechało do Warszawy 23 młodych muzyków. Dominowali Polacy. Z każdą kolejną edycją ranga warszawskiej rywalizacji rosła, do czego przyczyniły się kariery laureatów, którzy dziś są znanymi w świecie solistami lub też grają w najlepszych orkiestrach.

Trójka dawnych laureatów – Magdalena Bojanowicz, Adam Krzeszowiec i Michał Zdunik, a także juror i nowy dyrektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Tomasz Strahl oraz skrzypek Krzysztof Jakowicz wystąpią 30 kwietnia na koncercie inauguracyjnym. W Studium Koncertowym PR będzie im towarzyszyć Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Michała Klauzy.

41 młodych muzyków z kilkunastu krajów Europy, Azji oraz USA stanie do rozpoczynającej się 1 maja w Filharmonii Narodowej rywalizacji 12. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego. W porównaniu z Konkursem Chopinowskim, w którym o prawo startu ubiega się co pięć lat kilkuset chętnych, lista uczestników nie wygląda może zbyt imponująco, ale tamten, znacznie starszy konkurs jest naprawdę wyjątkowy. W innych tego typu imprezach na świecie liczba startujących jest podobna jak w naszej – wiolonczelowej.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Muzyka klasyczna
Konkurs im. Lutosławskiego. Koreanka lepsza od Polaków
Muzyka klasyczna
12. Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego rozstrzygnięty! Zwyciężczynią została Tae-Yeon Kim z Korei Południowej.
Muzyka klasyczna
Konkurs im. Lutosławskiego. Dominacja Polaków w finale
Muzyka klasyczna
33. Festiwal Mozartowski w Warszawie (i w Wiedniu!)
Muzyka klasyczna
Festiwal Kultura Natura. Muzyka ze sfer światowych