McDonald’s ruszył z nową kampanią. Nie skierował jej do klientów

Gigant szybkiego jedzenia postanowił zachęcić potencjalnych pracowników do pracy w swoich lokalach. Pod hasłem „Przyjaźń od kuchni” reklamuje, jak fajnie pracuje się w McDonald’s. Ale czy na pewno mu się to udało?

Publikacja: 17.04.2024 18:15

Pod hasłem „Przyjaźń od kuchni” amerykanski koncern reklamuje, jak fajnie pracuje się w McDonald’s

Pod hasłem „Przyjaźń od kuchni” amerykanski koncern reklamuje, jak fajnie pracuje się w McDonald’s

Foto: AdobeStock

Od 10 kwietnia w TV, kinach czy w internecie można zobaczyć nowe spoty sieci McDonald’s. Tym razem nie mają one jednak na celu zachęcić klientów do jedzenia burgerów czy frytek, ale potencjalnych pracowników do ich przyrządzania. Sieć chwali się, że spot odzwierciedla rzeczywiste stosunki między pracownikami w McDonald’s i opiera owe stwierdzenia na badaniu przeprowadzonym przez dr Ewę Jarczewską-Gerc i agencję Research&Grow wśród pracowników gastronomii w wieku 18-35 lat.

Młodzi pracownicy gastronomii, jak się okazuje, przede wszystkim mają oczekiwać dobrych relacji ze współpracownikami i miłej atmosfery w zespole (86 i 84 proc.). Lubią być też chwaleni i to zarówno przez przełożonych (81 proc.), jak i przez koleżanki i kolegów (78 proc.). To co wyróżnia McDonald’s, jak wynika z badania, to większe zadowolenie z relacji z przełożonymi niż średnio w gastronomii (79 do 71 proc.) i atmosfery w pracy (82 do 78 proc.). Pracownicy McDonald’s mają też do siebie większe zaufanie niż średnia w gastronomii (76 do 68 proc.).

Czytaj więcej

McDonald’s walczy ze światowym bojkotem. Wykupi wszystkie franczyzy w Izraelu

A ogólnie, pracować w gastronomii wielu (aż 77 proc.) decyduje się także przez możliwość poznania ciekawych ludzi. I na ten aspekt postanowił postawić McDonald’s w swojej kampanii reklamowej (tzw. employer branding).

W spocie reklamowym widzimy dwóch młodych mężczyzn, którzy są przyjaciółmi, jeden z nich wprost wyznaje, że w pracy nie spodziewał się „tego typa” czyli swojego przyjaciela. Przez 30 sekund śledzimy też ich losy w trakcie pracy, trochę szaleństw i praktyczne żarty (tzw. pranki), jakie jeden robi drugiemu. I właśnie na tym praktycznym żarcie odczuwalny jest zgrzyt – dla jednych takie podpuszczanie wykorzystujące slangowe określenie kanapki WieśMac (Wiesiek) może być zabawne, dla innych może zostać odebrane jako dręczenie. W klipie reklamowym sytuacja ma szczęśliwe zakończenie, młodzi mężczyźni się zaprzyjaźniają, ale w życiu wcale nie musi się tak to skończyć. Można to trochę odebrać, jako wykorzystanie jako zabawnych niektórych nieco toksycznych stereotypów męskiej przyjaźni.

McDonald’s jednak zapewnia, że reklamą chce pokazać, że w firmie panuje przyjazna atmosfera i wzajemny szacunek.

- McDonald’s Polska to obecnie ponad 33 000 osób na różnych stanowiskach, w różnym wieku, o różnej płci, orientacji czy narodowości. Jest dla nas szczególnie ważne, aby wspierać tę różnorodność i być otwartym na potrzeby każdego z nas. Od początku naszej działalności kierujemy się zasadą doceniania i wzajemnego szacunku, tworząc przyjazne i bezpieczne miejsce pracy. Udaje nam się realizować naszą misję m.in. poprzez różnorodne szkolenia oparte na strategii Diversity, Equity and Inclusion (DEI) – twierdzi Patrycja Pazio, Employer Reputation & Engagement Consultant, McDonald's Polska.

A relacje międzyludzkie w miejscu pracy są więcej niż ważne. Praca tym, w czym spędzamy znaczną część czasu i poza rodziną jest w sumie najważniejszym miejsce socjalizacji człowieka.

- Poza rodziną, często to właśnie ludzie z pracy są osobami, z którymi spędzamy najwięcej czasu, dlatego kluczowe dla naszego ogólnego samopoczucia jest to, aby czuć się wartościową i szanowaną częścią zespołu. Potrzeba zrozumienia i wsparcia są bliskie każdemu z nas, niezależnie od wieku, czy zajmowanego stanowiska, a dobry pracodawca powinien zadbać o zapewnienie pracownikom możliwości rozwoju we wspierającej atmosferze – powiedziała dr Ewa Jarczewska-Gerc.

Niezależnie od tego, jak odbiera się wątek pranku z Wieśkiem, reklama McDonald’s jako pracodawcy jest lekka i żartobliwa. Nie porusza tylko jednego wątku – wysokości zarobków w gastronomii.

Od 10 kwietnia w TV, kinach czy w internecie można zobaczyć nowe spoty sieci McDonald’s. Tym razem nie mają one jednak na celu zachęcić klientów do jedzenia burgerów czy frytek, ale potencjalnych pracowników do ich przyrządzania. Sieć chwali się, że spot odzwierciedla rzeczywiste stosunki między pracownikami w McDonald’s i opiera owe stwierdzenia na badaniu przeprowadzonym przez dr Ewę Jarczewską-Gerc i agencję Research&Grow wśród pracowników gastronomii w wieku 18-35 lat.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gastronomia
Dopłaty za sztućce, słońce i widok. Hiszpańskie pomysły na naciąganie gości
Gastronomia
McDonald’s: Ta gigantyczna awaria to nie nasza wina
Gastronomia
Wielka awaria w McDonald's. Zamknięte restauracje
Gastronomia
WcDonald’s trafi do McDonald’s. Na celowniku giganta fani anime
Gastronomia
Zerwij za pomocą… pizzy. Pizza Hut z nietypową kampanią na Walentynki
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO