Wodorowe pociągi już są na torach, ogniwa paliwowe trafią też na statki

Perspektywicznym paliwem ma być wodór. Już teraz napędza miejskie autobusy, a wkrótce znajdzie komercyjne zastosowanie w kolejnych rodzajach środków transportu, zarówno pasażerskiego, jak i towarowego.

Publikacja: 11.07.2022 21:43

Energy Observer 2 to prototyp wielozadaniowego statku towarowego zasilanego ciekłym wodorem, oferują

Energy Observer 2 to prototyp wielozadaniowego statku towarowego zasilanego ciekłym wodorem, oferującego bardzo duże możliwości transportowe i znaczną autonomię

Foto: JB Epron Design / Kadeg Boucher

W ubiegłym tygodniu po ulicach Konina zaczął kursować pierwszy w Polsce autobus wodorowy wykorzystywany w komunikacji miejskiej. To Solaris Urbino 12 Hydrogen, który wkrótce ma pojawić się w kolejnych polskich miastach. Wnioski samorządów o dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej obejmują już ponad 100 autobusów napędzanych ogniwami paliwowymi, a rządowa strategia wodorowa zakłada eksploatację do 250 takich pojazdów przed 2025 r. Mogą okazać się bardziej perspektywiczne niż elektrobusy zasilane z baterii litowo-jonowych: mają większe zasięgi, nie wymagają rozbudowanej sieci ładowarek, przy tym tankowanie wodoru jest znacznie krótsze od ładowania baterii.

Pozostało 93% artykułu
Miesięczny limit darmowych artykułów został wyczerpany

Teraz 4 zł za tydzień dostępu!

Czytaj 46% taniej przez 4 miesiące

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Czytaj bez ograniczeń artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Wodór
Orlen dostał wsparcie z UE na wodorowy projekt
Wodór
MOL uruchamia największy zakład produkcji zielonego wodoru w regionie
energia
Polacy daleko w kolejce po wodór. Poznaliśmy raport PIE
Wodór
Tylko jedna stacja wodorowa w Polsce. Gdzie powstała?
Wodór
Ósma w Polsce dolina wodorowa powstała w Kozienicach