Nadchodzi rewolucja w krakowskiej komunikacji miejskiej. Nowy system opłat

Stolica Małopolski ogłosiła właśnie przetarg na dostawę 760 nowych biletomatów do tramwajów i autobusów. Razem z biletomatami zostaną także zamówione specjalne zestawy urządzeń dla kontrolerów. Na razie będzie ich 110.

Publikacja: 22.02.2024 17:49

Kraków jest kolejnym dużym miastem w Polsce, które inwestuje w bezgotówkowy i bezbiletowy system opł

Kraków jest kolejnym dużym miastem w Polsce, które inwestuje w bezgotówkowy i bezbiletowy system opłat za komunikację miejską

Foto: adobestock

Nowe biletomaty oznaczają nowy system opłat za przejazd, ale też - zdaniem urzędników - będą sporym ułatwieniem dla pasażerów.

– To będzie prawdziwa rewolucja. Nowe automaty biletowe umożliwią pasażerom bardzo łatwe opłacenie przejazdu. Pasażer wsiądzie, wybierze w takim automacie interesujący go bilet i od razu zapisze go na karcie, smartfonie czy smartwatchu. Nośnikiem biletu będzie nie papier, ale to samo urządzenie, którym pasażer zapłaci za przejazd. Nie będzie konieczne drukowanie i kasowanie papierowego biletu – tłumaczy Sebastian Kowal, rzecznik prasowy krakowskiego Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Opłaty za przejazd w Krakowie po nowemu. Ważny nie czas, a dystans

To nie jedyna innowacja. Nowe automaty będą przystosowane do aktualnie obowiązujących taryf, również tzw. dynamicznej taryfy, która była testowana przez krakowskich pasażerów w grudniu ubiegłego roku.

Taryfa dynamiczna to nowy system taryfowy w tramwajach i autobusach, który pozwala na wprowadzenie tzw. biletów dynamicznych, czyli opłat za przejechany dystans. Pasażer nie płaci za czas spędzony w pojeździe ani liczbę przejechanych przystanków, ale realnie przejechany dystans.

Czytaj więcej

Tramwajem do wyborów. Inwestycje w nowe linie przyspieszają

– To bardzo dobrze, że pasażerowie będą płacić właśnie za przebyty dystans, a nie np. za czas spędzony w pojeździe. Bo jak wiadomo różne rzeczy mogą się zdarzyć np. korki i zatory na drogach. I czas spędzony w pojeździe się wydłuży – podsumowuje Marek Gancarczyk, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie (MPK).

Do odczytywania i sprawdzenia biletów zakupionych w nowej technologii posłuży 110 nowych urządzeń dla kontrolerów. Mają to być także nowoczesne urządzenia, które oprócz funkcji czytnika biletów potrafią obsłużyć np. karty płatnicze czy płatności BLIK-iem.

Kiedy nastąpią zmiany w systemie opłat w komunikacji miejskiej w Krakowie

760 nowych biletomatów trafi do części pojazdów komunikacji miejskiej obsługiwanych przez MPK i  pojazdów zamówionych przez firmę Mobilis do realizacji nowego, dziesięcioletniego kontraktu. Nie wszystkie pojazdy zostaną od razu wyposażone w nowe urządzenia. Urzędnicy zakładają, że będzie to robione etapami.

- I nie stanie się to szybko – mówi Sebastian Kowal z ZTP. – Do 22 marca czekamy na oferty w przetargu na biletomaty. Potem zwycięzca przetargu ma 38 miesięcy na dostarczenie urządzeń. Trochę to potrwa – dodaje.

Kraków jest kolejnym dużym miastem w Polsce, które inwestuje w bezgotówkowy i bezbiletowy system opłat za komunikację miejską. Takie rozwiązanie od 2018 roku funkcjonuje we Wrocławiu. Drugim miastem w kraju, które wprowadziło podobny system jest Bydgoszcz. Podobne systemy opłat zostały po 2018 roku uruchomione m.in. w Rzeszowie (w 2020 r.) czy Białymstoku.

Transport
Tramwajem, autobusem i pociągiem tylko z jednym biletem? Nowy pomysł rządu
Transport
Czas przejazdu przez Katowice krótszy o 15 proc. Efekt inwestycji za 90 mln zł
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku