Ponad 180 km nowych dróg na Mazowszu. Wydłuży się autostrada A2

Rozrasta się sieć szybkich dróg na Mazowszu. W 2023 r. podróżujący po regionie kierowcy mogli wjechać na nowe odcinki dwóch dróg ekspresowych: S7 na południe od stolicy oraz S61 ułatwiająca dojazd do Łomży.

Publikacja: 15.02.2024 18:24

Droga S7

Droga S7

Foto: Adobe Stock

Natomiast w 2024 roku trwa budowa kolejnych 183 km, które pochłoną blisko 9,5 mld zł. To dwa odcinki autostrady A2 z Mińska Mazowieckiego do Siedlec oraz z Siedlec do Białej Podlaskiej, dwa fragmenty ekspresówki S7 z Płońska do Czosnowa oraz pomiędzy Czosnowem i Kiełpinem, a także trzy obwodnice: Lipska, Pułtuska oraz Kołbieli. Te ostatnie będą łącznie liczyć 39 km.

Nowe drogi: Jazda z Warszawy nad morze będzie szybsza

Efekty w postaci włączenia tras do ruchu przyjdą jednak nieco później. O ile jeszcze w tym roku samochody będą mogły wjechać na dwa odcinki A2, to cały fragment autostrady do Białej Podlaskiej będzie przejezdny dopiero w roku 2025. Także w przyszłym roku poprawi się wyjazd z Warszawy na północ trasą S7. Co prawda jeszcze dwa lata trzeba będzie poczekać na odcinek do Kiełpina, ale i tak nastąpi kluczowa zmiana dla turystów wybierających się z Warszawy nad morze: pozwoli dojechać do Trójmiasta znacznie szybciej niż autostradami: najpierw A2 pod Łódź, a następnie stamtąd A1 w kierunku Gdańska.

Pechowym przedsięwzięciem okazuje się natomiast Wschodnia Obwodnica Warszawy (WOW). O ile południowa część stołecznego ringu udało się wybudować stosunkowo szybko i bez większych przeszkód, o tyle część wschodnia kompletnie utknęła w miejscu. Sprawa wydania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych jest nierozstrzygnięta mimo upływu 3 lat, za to w sądach administracyjnych zapadają kolejne wyroki i składane są kolejne skargi kasacyjne na decyzje środowiskowe, bez których Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie może wbić w ziemię łopaty.

Czytaj więcej

Unia zbuduje połączenia na Ukrainę, a na Białoruś nie

Pierścień szybkich dróg wokół stolicy wciąż niedomknięty

Brak WOW uniemożliwia domknięcie pierścienia szybkich dróg wokół stolicy. Kierowcy mają do dyspozycji 68 km oddawanych w roku 2013 (Południowa Obwodnica Warszawy i odcinek Modlińska - Marki), w 2015 (S8 Powązkowska – Modlińska), w 2017 (obwodnica Marek), w 2020 (S2 POW z mostem przez Wisłę), w 2021 (S2 Puławska – Wilanów z tunelem pod Ursynowem) i w 2022 (S17 Lubelska – Zakręt). Do domknięcia ringu brakuje ok. 14-kilometrowego odcinka WOW od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 do węzła Zakręt, przez co ruch na tym obszarze kumuluje się na drogach wojewódzkich: 631, 637, 638 i ulicach Wesołej. Tymczasem samochodów wokół Warszawy szybko przybywa. Według ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu w latach 2020-2021, najbardziej obciążonym fragmentem ringu jest odcinek S8 na wysokości Powązek (przejeżdża tam średnio 200 tys. aut w ciągu doby) oraz most Grota Roweckiego (blisko 186 tys. pojazdów).

620 km

W perspektywie do 2030 roku odcinki dróg o takiej długości są przygotowane do realizacji na Mazowszu

W całym regionie Mazowsza na różnym etapie przygotowań do realizacji jest ponad 620 km dróg, które w perspektywie do 2030 r. mają być sfinansowane z rządowego programu drogowego oraz programu budowy w całym kraju 100 obwodnic. Prócz dochodzącego do wschodniej granicy odcinka A2, będą to fragmenty ekspresówek S12, S17, S10, S19 oraz obwodnice: Łochowa, Ciechanowa, Łącka, Ostrołęki, Siedlec, Skaryszewa, Sokołowa Podlaskiego i Zwolenia.

Pod względem oddawania nowych odcinków, przyszły rok w całym kraju będzie raczej mizerny. Włączonych do ruchu zostanie niespełna 150 km szybkich dróg. W województwie śląskim gotowe będzie 7 km S1 w rejonie Dąbrowy Górniczej, w kieleckim – obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego. W Małopolsce S7 na odcinku Miechów – Szczepanowice, fragmenty DK 47 i DK74 oraz Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi S52. Na Warmii i Mazurach drogowcy oddadzą 13 km S16 Borki Wielkie – Mrągowo, a w Wielkopolsce - obwodnice Grzymiszewa i Strykowa. Na Zachodnim Pomorzu pojedziemy fragmentem DK11, obwodnicami Gryfina i Sianowa w ciągu S6 oraz kawałkami S3: Dargobądz – Troszyn oraz Świnoujście - Dargobądz. Na wschodnim odcinku A2 dokończona zostanie budowa odcinka Ryczołek – Groszki i Gręzów – Swoboda, natomiast na południowym krańcu S3 - 16-kilometrowego odcinka od Bolkowa do Kamiennej Góry Północ.

Natomiast w 2024 roku trwa budowa kolejnych 183 km, które pochłoną blisko 9,5 mld zł. To dwa odcinki autostrady A2 z Mińska Mazowieckiego do Siedlec oraz z Siedlec do Białej Podlaskiej, dwa fragmenty ekspresówki S7 z Płońska do Czosnowa oraz pomiędzy Czosnowem i Kiełpinem, a także trzy obwodnice: Lipska, Pułtuska oraz Kołbieli. Te ostatnie będą łącznie liczyć 39 km.

Nowe drogi: Jazda z Warszawy nad morze będzie szybsza

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tramwajem, autobusem i pociągiem tylko z jednym biletem? Nowy pomysł rządu
Transport
Czas przejazdu przez Katowice krótszy o 15 proc. Efekt inwestycji za 90 mln zł
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku