Tramwaj wraca do Pabianic. Konstantynów jeszcze czeka

Po kilku latach remontu w sobotę wraca połączenie tramwajowe z Łodzi do Pabianic, a zastępcza linia autobusowa zostanie zlikwidowana.

Publikacja: 03.07.2023 10:28

Tramwaj wraca do Pabianic. Konstantynów jeszcze czeka

Foto: Adobe Stock

- Test zdany! Od jutra tramwaj linii 41 znów połączy Łódź z Pabianicami - poinformował w piątek Adam Pustelnik, zastępca prezydenta Łodzi.

Największa inwestycja w mieście

Trasę Łódź - Pabianice obsługiwała przez ponad 100 lat tramwajowa linia 41. Połączenie uruchomiono w 1901 roku, a niemal cztery lata temu została zawieszona. Powód? Zły stan torów.

Jeszcze w 2019 roku rozebrane zostało torowisko wraz z tramwajową siecią trakcyjną. W połowie listopada wykonawca robót przejął plac budowy i rozpoczął przygotowania do jednego z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w historii podłódzkiego miasta. Do stolicy aglomeracji dojeżdżały autobusy zastępcze.

Początkowo kompleksowa przebudowana linii - od granicy z Łodzią przez gminę Ksawerów i miasto Pabianice – miała być gotowa we wrześniu 2021 roku. Najdłużej trwały roboty w centrum Pabianic. Ostatecznie udało się ją ukończyć teraz.

Ma być wygodnie, szybko i komfortowo i co najważniejsze - bez korków. Praktycznie cała trasa przebiega wydzielonym torowiskiem.

Powstały nowe wyniesione przystanki, które ułatwią wsiadanie, a na trasie pojawią się również niskopodłogowe tramwaje. Trasa do Pabianic zmieniła się nie do poznania.

Przebudowa trasy linii 41 przyniosła również szereg innych zmian dla mieszkańców, nowe drogi, chodniki, miejsca parkingowe i drogi dla rowerów. Tramwaj znów zagości w centrum Pabianic i przejedzie obok „Trzech Koron” i zamku.

Trasa tramwajowa tak jak wcześniej przebiega z łódzkiego placu Niepodległości, a dalej Pabianicką i przez Ksawerów dociera do krańcówki przy ul. Wiejskiej w Pabianicach. Całą trasę tramwaje pokonają w ok. 40 minut, co znacznie przyspieszy podróżowanie.

Wartość projektu to ponad 173 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniosło prawie 88 mln zł, a niemal 12 mln zł pochodziło z budżetu państwa.

Zgierz tramwaj już ma, a Konstantynów czeka

Linia do Pabianic jest drugą podmiejską linia tramwajową wyremontowaną w ostatnich latach. W grudni 2021 roku po niemal czteroletniej przerwie uruchomiono połączenie z Łodzi do Zgierza.

Zostało zawieszone w 2018 roku ze względu na zły stan torowiska łączącego oba miasta. inwestycja modernizacji trasy kosztowała 37 mln zł.

Obejmowała położenie nowego torowiska, montaż sieci trakcyjnej, przebudowę przystanków wraz z ich podwyższeniem i postawieniem wiat oraz wybudowanie mostu nad rzeką Wrząca w lesie Chełmskim.

realizowało ją łódzkie MPK w konsorcjum z Przedsiębiorstwem Drogowo - Budowlanym KEMY.

- Pamiętam jak blisko cztery lata temu staliśmy z prezydentem ze spuszczonymi głowami obok łaźni i musieliśmy zakomunikować tą złą wiadomość, że tramwaj od lutego nie będzie kursował. Wszyscy i w Zgierzu i w Łodzi wierzyliśmy jednak, że ten tramwaj jest potrzebny. Stało się to co powinno się stać. Został przywrócony tramwaj z Łodzi do Zgierza. Dzięki dobrej współpracy z zarządem miasta udało nam się bardzo sprawnie przeprowadzić tę inwestycję – mówił dwa lata temu Zbigniew Papierski, prezes MPK-Łódź

Do końca tego roku powinna zostać wyremontowana inna linia tramwajowa między Konstantynowem Łódzkim.

Powodem jej zamknięcia w 2019 roku był zły stan techniczny torowiska, który zagrażał bezpieczeństwu pasażerów.

- Mieszkańcy naszego miasta żałowali, że tak się stało, bo stwarzał możliwość wygodnego dojazdu do Łodzi i powrotu do domu. Wiedząc, że konstantynowianie oczekują powrotu tych połączeń, postanowiliśmy zrobić wszystko, by znów mogli z nich korzystać- mówił w kwietniu zeszłego Robert Jakubowski, burmistrz Konstantynowa Łódzkiego.

Modernizowany odcinek zaczyna się na wysokości pętli Zdrowie i przebiega wzdłuż ul. Konstantynowskiej do granic miasta. Jego długość wynosi ok. 2,8 km.

Oprócz dofinansowania z budżetu UE inwestycja otrzymała też wsparcie z budżetu państwa (ok. 4,7 mln zł).W sumie pochłonie ona ok. 80 mln zł. Tramwaje na tej trasie powinny się pojawić w 2024 roku.

Na inne podłódzkie trasy tramwaje na razie nie wrócą. - Z innymi jest problem, bo gminy gdzie tramwaje jeździły nie stać na remont torowisk – mówi Marcin Masłowski, rzecznik prezydent Łodzi.

- Test zdany! Od jutra tramwaj linii 41 znów połączy Łódź z Pabianicami - poinformował w piątek Adam Pustelnik, zastępca prezydenta Łodzi.

Największa inwestycja w mieście

Pozostało 96% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nowy przewoźnik może wyrzucić Polregio z torów na Zachodnim Pomorzu
Transport
W Polsce powstanie więcej dróg dla rowerów
Transport
Nadchodzą wielkie zmiany w ruchu pociągów przez Katowice
Transport
W Warszawie strefa czystego transportu od lipca. Kraków poczeka
Transport
Tramwajem, autobusem i pociągiem tylko z jednym biletem? Nowy pomysł rządu
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?