Rok rowerowy na Pomorzu Zachodnim

Już dziś region Pomorza Zachodniego jest w krajowej czołówce pod względem ułatwień dla pasjonatów dwóch kółek. Wiele jednak robi, by w przyszłości stać się też jedną z największych europejskich atrakcji rowerowych.

Publikacja: 23.04.2024 09:00

Współpraca z sąsiadami pozwala tworzyć szlaki, które mają charakter transnarodowy

Współpraca z sąsiadami pozwala tworzyć szlaki, które mają charakter transnarodowy

Foto: mat. pras.

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego

Pomorze Zachodnie świętuje dziesięciolecie prowadzenia przez województwo zachodniopomorskie polityki rowerowej, dzięki której mieszkańcy i turyści uzyskali dostęp do sieci tras. – Realizujemy najbardziej ambitny projekt sieci rowerowych w Polsce – podkreślił marszałek województwa Olgierd Geblewicz. Efekt spójnych i konsekwentnych inwestycji jest doceniany przez miłośników dwóch kółek.

– Ponad dziesięć lat temu poprosiłem grupę pasjonatów rowerowych w urzędzie o pomoc w opracowaniu koncepcji rozwoju turystyki rowerowej w regionie. Efektem była inwentaryzacja wszystkich istniejących ścieżek w województwie, ale także rozpoznanie potencjalnych miejsc, w których można wytyczyć nowe odcinki, jak choćby nasypy kolejowe. Zaczęliśmy od budowy czterech szlaków, obecnie zagęszczamy tę sieć. Mamy jeden z najbardziej ambitnych programów w Polsce pod tym względem. Ogłaszając Rok rowerowy, chcemy zarówno promować nasz produkt, jak i samą jazdę rowerem. Rower to przepiękny wynalazek. Niech nas łączy, bo to aktywność zdrowa i przyjemna, z pożytkiem dla wszystkich mieszkańców – mówił marszałek województwa.

W czołówce polskich szlaków rowerowych

W ciągu ostatnich dziesięciu lat infrastruktura rowerowa regionu przeszła ogromną przemianę. Trasy rowerowe zbliżyły się standardem do europejskiego poziomu. Kwalifikują się one obecnie do najlepszych długodystansowych szlaków rowerowych w Polsce. Województwo zachodniopomorskie jest zarządcą sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego i poszczególnych tras wchodzących w skład tej sieci. Wdraża unikalną w skali kraju i Europy koncepcję jej budowy, której pierwszy etap to ponad 1100 km. Obejmuje on szlaki Velo Baltica, Blue Velo, Trasę Pojezierzy Zachodnich, Stary Kolejowy Szlak i Trasę Wokół Zalewu Szczecińskiego. Po realizacji drugiego, który zakłada budowę kolejnych sześciu odcinków, sieć tras rowerowych w regionie zwiększy swoją długość do 1500 km.

Mobilną aplikację „Pomorze Zachodnie” ściągnęło już 24 tysiące osób

Mobilną aplikację „Pomorze Zachodnie” ściągnęło już 24 tysiące osób

mat. pras.

Mając spójną i konsekwentną politykę rozbudowy infrastruktury Pomorze Zachodnie prowadzi szeroką kampanię promocyjną, aby dotrzeć do miłośników dwóch kółek z Polski i Europy. W 2022 r. stworzona została mobilna aplikacja rowerowa „Pomorze Zachodnie”, która bardzo szybko stała się turystycznym hitem. Ściągnęło ją bezpłatnie już ponad 24 tys. osób. Od dwóch lat Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego regularnie w sezonie rowerowym organizuje liczne wydarzenia poświęcone jednośladom oraz współorganizuje wszystkie największe wydarzenia rowerowe w regionie. Stworzył także system Miejsc Przyjaznych Rowerzystom na Pomorzu Zachodnim, który cieszy się dużym uznaniem.

Ścisła współpraca z sąsiadami

Duży nacisk w swoich działaniach kładzie się tu na współpracę międzynarodową, pokazując, że ścieżki rowerowe trzeba traktować globalnie i ściśle współpracować z sąsiadami, tworząc wspólne trasy i wydarzenia. Bardzo ułatwia to zadania niedawno uruchomiony program Współpracy Interreg VI A Mecklenburg-Vorpommern/Brandenburg/Polska 2021–2027, który otwiera możliwości finansowania wspólnych polsko-niemieckich działań.

Sieć tras rowerowych w regionie ma sięgnąć 1500 km

Sieć tras rowerowych w regionie ma sięgnąć 1500 km

mat. pras.

Rok 2024 rozpoczął się I Polsko-Niemieckimi Dniami Turystyki Rowerowej. Dwudniowe święto miłośników dwóch kółek było cyklem spotkań, debat i warsztatów, w których każdy pozytywnie zakręcony rowerzysta znalazł coś dla siebie. Pierwszego dnia podczas debaty branżowej prawie 300 uczestników rozmawiało o kształtowaniu polityki rowerowej w Polsce i Europie. Prelegenci w trakcie konferencji poruszyli wiele ciekawych zagadnień, związanych m.in. z dobrą praktyką, jak i problematyką towarzyszącą realizacji infrastruktury rowerowej oraz wyzwaniami, jakie stoją podczas tworzenia odpowiedniej oferty turystycznej. Drugi dzień był inspiracją dla użytkowników ścieżek rowerowych. Gotowe pomysły na wycieczki, praktyczne warsztaty, zaproszenia na imprezy rowerowe oraz testy sprzętów przyciągnęły setki polskich i niemieckich rowerzystów.

Sezon rowerowy Pomorze Zachodnie rozpoczęło otwarciem odcinka Lubczyna–Szczecin Dąbie oraz rajdem Gwieździstym w Mecherin, w którym wzięło udział 400 rowerzystów. W planach są kolejne rajdy i pikniki rowerowe. Rowerzyści już się przyzwyczaili, że wszystkie aktualności o wydarzeniach znajdują na stronie rowery.wzp.pl oraz w aplikacji Pomorze Zachodnie.

Największym projektem, który rozpocznie się w 2024 r., jest opracowanie i wypromowanie trasy rowerowej Berlin–Szczecin–Kołobrzeg. Pomorze Zachodnie i Landkreis Uckermark chcą wspólnie stworzyć nowy produkt turystyczny, który będzie rowerowym korytarzem łączącym stolicę Pomorza Zachodniego, stolicę Niemiec i popularny nadbałtycki kurort.

Debaty i warsztaty przyciągają pasjonatów

Debaty i warsztaty przyciągają pasjonatów

mat. pras.

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego

Pomorze Zachodnie świętuje dziesięciolecie prowadzenia przez województwo zachodniopomorskie polityki rowerowej, dzięki której mieszkańcy i turyści uzyskali dostęp do sieci tras. – Realizujemy najbardziej ambitny projekt sieci rowerowych w Polsce – podkreślił marszałek województwa Olgierd Geblewicz. Efekt spójnych i konsekwentnych inwestycji jest doceniany przez miłośników dwóch kółek.

Pozostało 91% artykułu
Materiał partnera
Katowice przesiadają się na rower
Rowerem przez Polskę
Rower publiczny wymyślony na nowo
Materiał partnera
Milion wykręconych kilometrów
Rowerem przez Polskę
Wiceprezydent Gdańska: Rower jest świetnym uzupełnieniem komunikacji publicznej
Rowerem przez Polskę
Rowerowe Inspiracje: rowery elektryczne na ścieżce wzrostu
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił