Jakie projekty mają do wyboru łodzianie?
W przypadku inwestycji bez ograniczeń finansowych zaproponowaliśmy m.in. brakujący dojazd do drogi szybkiego ruchu S14. Niestety, odmówiono nam możliwości skomunikowania miasta z tą drogą, mimo że pierwotnie miała być po części obwodnicą Łodzi. Przedstawiamy więc projekt przebudowy ul. Szczecińskiej. Drugi projekt to duży ośrodek kulturalno-rekreacyjny z basenem na Olechowie, a trzeci, niezwykle istotny dla komunikacji w mieście, to tunel średnicowy pod Łodzią, który nazywamy także naszym łódzkim metrem, bo na nim będą zrealizowane kolejne trzy przystanki kolei aglomeracyjnej. Łódź od strony wschodniej jest przecięta praktycznie na pół przez torowiska kolei konwencjonalnej. Niestety, po stronie wschodniej jest bardzo mało przejazdów nad lub pod tymi torowiskami.
Jakie inwestycje realizowane są obecnie?
Jeśli chodzi o miasto, to kończymy inwestycje związane z perspektywą unijną, czyli przede wszystkim rewitalizacją obszarową. Chodzi o kwartałowe rewitalizacje całych obszarów miasta w zakresie budynków będących własnością miasta, w większości komunalnych, mieszkalnych, które będą teraz bez mała praktycznie nowymi budynkami, tyle że z zachowaniem historii, tradycji, ale przede wszystkim pięknej architektury secesyjnej, którą reprezentują, niekiedy eklektycznej. Jest to połączone z rewitalizacją całej przestrzeni miejskiej: ulic, infrastruktury podziemnej mieszczącej się pod tymi ulicami, chodników, placów, zieleńców, parków kieszonkowych, słowem – wszystkiego, co stwarza klimat do życia w centrum miasta. Dzięki tym olbrzymim rewitalizacjom łodzianie znów chcą mieszkać w centrum. Realizujemy też olbrzymie inwestycje o charakterze drogowym połączone z ruchem tramwajowym. Komunikacja w Łodzi jest przede wszystkim oparta o tramwaj, najbardziej ekologiczny ze środków transportu drogowego, stąd duże przebudowa ciągów torowo-sieciowych łącznie z ulicami, przy których są umieszczone. To będzie ostatni wolumen olbrzymich inwestycji w Łodzi, wartych dużo powyżej 1 mld zł, które miasto realizuje przy wsparciu środków z UE. Kończy się również inwestycja w ulubioną przestrzeń miejską najmłodszych mieszkańców, czyli Łódzkie Zoo. Kończymy projekt orientarium funkcjonującej cały rok ekosfery, dającej szansę na przetrwanie gatunkom ze strefy Azji Południowo-Wschodniej. To będzie nie tylko impuls dla kultury spędzania wolnego czasu dla Łodzian, ale także atrakcja turystyczna dla tych, którzy będą chcieli odwiedzić nasze miasto na przykład w ramach wyjazdu city break. Kończymy także olbrzymia inwestycje w EC1, kompleks kulturalno-edukacyjno-rozrywkowy, w którym mieści się Narodowe Centrum Kultury Filmowej, Centrum Nauki i Techniki oraz Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej. W ramach tego projektu uruchamiamy ścieżki edukacyjne, które właśnie kończymy realizować.
Na ile program rozbudowy Łodzi sprawia, że miasto będzie bardziej odporne na wyzwania klimatyczne, związane z gwałtownie zmieniającą się pogodą?
Wszystkie te inwestycje mają na celu dostosowanie się również do zmian klimatycznych. Łódź, jak cała Polska Centralna – myślę tu o bliskości Bełchatowa i złej organizacji przed laty systemu odwadniania tego miejsca – ma olbrzymi problem z zabezpieczeniem potrzeb wody. Wyzwaniem jest budowa zbiorników retencyjnych i kanalizacji deszczowej, która w wielu miejscach nie istnieje. Ten olbrzymi wolumen inwestycji jest już dostosowany do stworzenia miasta odpornego na tego typu szoki. Oczywiście, inwestujemy także w obronę powietrza, likwidację wysokoemisyjnych pieców kaflowych, które pozostają, ale jako zabytek, dzieło ceramika, a nie działające urządzenie. W tej chwili całe Śródmieście i pozostała część miasta są podłączane do centralnego ogrzewania. Inwestujemy także w odnawialne źródła energii.