„Amazon świadomie oszukał klientów”. Milionom naliczono dodatkowe opłaty

Federalna Komisja Handlu USA (FTC) oskarżyła Amazon o dodawanie milionów konsumentów do swojej płatnej subskrypcji usługi Amazon Prime bez ich zgody i utrudnianie im jej anulowania.

Publikacja: 22.06.2023 09:07

Amazon Prime to największy na świecie program subskrypcyjny, generujący 25 miliardów dolarów przycho

Amazon Prime to największy na świecie program subskrypcyjny, generujący 25 miliardów dolarów przychodów rocznie

Foto: Adobe Stock

FTC pozwała Amazon w sądzie federalnym w Seattle, twierdząc, że firma „świadomie oszukała miliony konsumentów, aby nieświadomie zarejestrowali się w Amazon Prime”. W oświadczeniu Amazon nazwał twierdzenia FTC „fałszywymi pod względem faktów i prawa”.

Reuters pisze, że Amazon używał „manipulujących, przymusowych lub oszukańczych projektów interfejsu użytkownika, znanych jako ‘ciemne wzorce’ (dark patterns), aby nakłonić konsumentów do zapisania się na automatyczne odnawianie subskrypcji Prime”. Teraz FTC domagając się kar cywilnych i stałego nakazu, aby zapobiec przyszłym naruszeniom.

Najnowszy pozew komisji jest jednym z kilku działań podjętych przez administrację prezydenta Joe Bidena, mających na celu powstrzymanie nadmiernej siły rynkowej firm Big Tech. Amerykański rząd chce zwiększyć konkurencję w celu ochrony konsumentów.

Amazon Prime to największy na świecie program subskrypcyjny, generujący 25 miliardów dolarów przychodów rocznie. Oferuje szybką, bezpłatną wysyłkę milionów artykułów, różne rabaty i dostęp do filmów, muzyki i seriali telewizyjnych, a także inne korzyści. Użytkownicy usługi Prime w Stanach Zjednoczonych płacą 139 dol. rocznie i napędzają znaczną część całej sprzedaży Amazon.

Prime, który ma ponad 200 milionów członków na całym świecie, ma kluczowe znaczenie dla innych biznesów Amazona, w tym usługi przesyłania strumieniowego Prime Video i usługi dostarczania artykułów spożywczych.

Amazon broni się przed oskarżeniami komisji i twierdzi, że nie stosuje praktyk opisanych w pozwie. „Prawda jest taka, że klienci kochają Prime, a z założenia zapewniamy klientom jasne i proste rejestrowanie się lub anulowanie członkostwa Prime” – napisał koncern w specjalnym oświadczeniu.

Tymczasem FTC twierdzi, że pod naciskiem agencji Amazon dopiero w kwietniu zmienił zasady procesu anulowania subskrypcji, który nadal nie jest prosty i nadal „wymaga pięciu kliknięć na komputerze i sześciu na telefonie komórkowym, aby konsumenci anulowali subskrypcję Amazon.com”.

Czytaj więcej

Amazon ma problem z fałszywymi opiniami. Po raz pierwszy pozywa polskie firmy

FTC bada procesy rejestracji i anulowania programu Prime od marca 2021 r. Konsumenci, którzy próbowali anulować Prime, musieli przejść przez prawdziwy wirtualny labirynt, by pozbyć się niechcianej usługi – pisze Reuters.

Na dodatek agencja twierdzi, że Amazon dopuścił się „umyślnego niewłaściwego postępowania” mającego na celu opóźnienie dochodzenia FTC poprzez udzielanie odpowiedzi „w złej wierze” na prośby o dokumenty

Dark Patterns - ciemne wzorce są wykorzystywane przez projektantów interfejsów na platformach internetowych lub w aplikacjach mobilnych do nakłonienia użytkowników do określonych zachowań, np. do zaakceptowania domyślnego zakresu przetwarzania danych osobowych lub nierezygnowania z zamówionej wcześniej subskrypcji. Najczęściej można je spotkać w pop-upach i banerach dotyczących przetwarzania danych osobowych. Na niektórych stronach są wykorzystywane do manipulowania widocznością linku do rezygnacji z subskrypcji newsletteru lub ukrywania opcji usunięcia konta w zakładce na stronie internetowej.

W Polsce sprawa nie budzi tak wielkich kontrowersji. Usługa Prime jest wyraźnie tańsza niż np. w USA i wynosi 40 zł rocznie.

FTC pozwała Amazon w sądzie federalnym w Seattle, twierdząc, że firma „świadomie oszukała miliony konsumentów, aby nieświadomie zarejestrowali się w Amazon Prime”. W oświadczeniu Amazon nazwał twierdzenia FTC „fałszywymi pod względem faktów i prawa”.

Reuters pisze, że Amazon używał „manipulujących, przymusowych lub oszukańczych projektów interfejsu użytkownika, znanych jako ‘ciemne wzorce’ (dark patterns), aby nakłonić konsumentów do zapisania się na automatyczne odnawianie subskrypcji Prime”. Teraz FTC domagając się kar cywilnych i stałego nakazu, aby zapobiec przyszłym naruszeniom.

Pozostało 83% artykułu
0 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Rewolucja w firmie, która stworzyła ChatGPT. Polak objął kluczową funkcję
Globalne Interesy
ChatGPT mocno przyspiesza. Tymczasem konkurencja w AI ma poważne problemy
Globalne Interesy
Koniec tanich zakupów w Temu czy Shein? Polska szykuje uderzenie w chińskie serwisy
Globalne Interesy
Wielki sojusz w sztucznej inteligencji. Boty ChatGPT masowo wejdą do smartfonów
Globalne Interesy
Ameryka wstaje z kolan. Koniec z kłopotliwym uzależnieniem od Rosji w kosmosie