Jest nowy lider. Co kupują Polacy w sklepach z elektroniką użytkową

Telewizory ze sztuczną inteligencją, projektory i sprzęt do noszenia podczas uprawiania sportu to popularne obecnie trendy w elektronice użytkowej. Na pierwsze miejsce wysforował się jednak ktoś inny.

Publikacja: 07.05.2024 07:58

Rynek elektroniki zmierza w kierunku technologii mobilnych. W ujęciu wartościowym jego jedną trzecią

Rynek elektroniki zmierza w kierunku technologii mobilnych. W ujęciu wartościowym jego jedną trzecią w Polsce w 2023 r. stanowiły już smartfony i laptopy

Foto: AdobeStock

Rynek elektroniki użytkowej zmienia się i zmierza zdecydowanie w stronę mobilnych technologii – wynika z danych GfK – an NIQ Company specjalnie dla „Rzeczpospolitej”. Firma podaje, że już jedną trzecią rynku elektroniki w Polsce w 2023 r. w ujęciu wartościowym stanowiły smartfony i laptopy.

Choć Polacy wydatki na elektronikę ograniczyli, podobnie jak na inne rodzaje konsumpcji, to szeroko rozumiany sektor Core Wearable (smartwatche, opaski etc.) w pierwszym kwartale 2024 w ujęciu r./r. zyskuje aż 19 proc. wartościowo.

Smartfony numerem 1

– Grupą produktową numer jeden pod względem wartości i z tendencją rosnącą są smartfony – mówi Artur Noga-Bogomilski, Head of Market Intelligence w GfK – an NIQ Company. To wielka zmiana. Smartfony rosną od dawna, niemniej dotąd na rynku dominowały inne kategorie, jak choćby telewizory. Widać po tym, jak wielka zmiana zaszła w zwyczajach zakupowych.

Analitycy jasno określają, że „trójca cyfrowej przynależności” to obecnie smartfon, laptop oraz smartwatch i opaska. – Ciekawe, że zgodnie z teorią przestrzeni osobistej wszystkie te urządzenia należą do naszej strefy intymnej – mniej niż 50 cm. To znaczy, że na równi dopuszczamy do siebie te urządzenia, tak samo jak najbliższe osoby – mówi Artur Noga-Bogomilski.

Czytaj więcej

Sprzedaż iPhone'ów runęła i Apple traci pozycję lidera. Jest nowy król smartfonów

W elektronice zmian jest więcej, pojawiają się nowe trendy, a sprzęty popularne jeszcze kilka lat temu powoli znikają. Dzieje się tak choćby z zestawami kina domowego, które wypierają inne, jak soudbary, jeśli chodzi o dźwięk. W przypadku obrazu także widać zmiany. – Już w ubiegłym roku były kilkudziesięcioprocentowe wzrosty sprzedaży projektorów, trend utrzymuje się także w tym roku. Wynika nie tyle z innowacji wprowadzonych w ostatnim czasie przez producentów, ile raczej z przystępności i rosnącego zainteresowania konsumentów takim rozwiązaniem – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Allegro. Nie bez znaczenia jest tu także coraz lepsza jakość obrazu obecnie dostępna w atrakcyjnej cenie. Tańsze projektory, które znaleźć można już za kilkaset złotych, oferują rozdzielczość 4K i są bogate w aplikacje, dzięki czemu mogą być alternatywą dla klasycznych telewizorów.

– Jeśli chodzi o gadżety, które zyskują na popularności, warto wspomnieć o kamerach sportowych. Wykazują one kilkudziesięcioprocentowe wzrosty zainteresowania rok do roku – mówi Marcin Gruszka. – Rozwój technologii, coraz lepsze parametry urządzeń, jak funkcja HDR, stabilizacja obrazu, rozdzielczość (4K, full HD), sprawiają, że z roku na rok rośnie zainteresowanie tego typu produktami, zwłaszcza wśród osób aktywnie wypoczywających – dodaje.

Telewizory liczą na sport

Allegro podaje, że również w kategorii konsol widać rosnące zainteresowanie urządzeniami, z których można korzystać poza domem. Na fali popularności Steam Decka pojawił się szereg modeli konsol przenośnych od największych producentów: Asus ROG Ally, Lenovo Legion GO, MSI Claw, i widać, że rośnie zainteresowanie tego typu urządzeniami.

Czytaj więcej

Twórca ChatGPT szykuje smartfon AI bez ekranu. Wspierają go wielkie nazwiska

Również w wartej kilka miliardów złotych kategorii telewizorów zmiany wciąż przyspieszają. W tym roku odbędą się dwie duże imprezy sportowe, czyli europejskie mistrzostwa w piłce nożnej w Niemczech oraz olimpiada w Paryżu, a to tradycyjnie impuls w wielu gospodarstwach domowych do wymiany telewizora.

Nowinki zaprezentował niedawno Samsung, do połowy maja trwa przedsprzedaż najnowszych modeli wspomaganych sztuczną inteligencją. Dzięki najnowszej generacji procesorów Neural Quantum 8K Gen3 ma on 25 razy większą pojemność sieci neuronowej od poprzednika i doskonałą wydajność. Umożliwia to optymalne skalowanie obrazu i wzbogacanie dźwięku, dzięki czemu na ekranie można zobaczyć – a w głośnikach usłyszeć – więcej szczegółów niż wcześniej. Technologia skalowania AI 4K przekształca treści do rozdzielczości zbliżonej do 4K także w telewizorach Neo QLED i QLED. Obraz może zostać automatycznie dopasowany do warunków otoczenia, np. gdy w pomieszczeniu jest zbyt jasno. Funkcja Upłynniacz Ruchu AI Pro usuwa natomiast typowe problemy związane z oglądaniem treści, gdy szybko zmienia się obraz, na przykład podczas imprez. Telewizor sam wykrywa dyscyplinę sportu i w oparciu o algorytmy głębokiego uczenia aktywuje odpowiedni model wykrywania ruchomych obiektów.

Dla wielu klientów może to być zachęta, choć te nowinki oznaczają wydatek liczony w dziesiątkach tysięcy złotych za największe modele.

– Najczęściej wybierane są telewizory o rozmiarze 65 cali, ale coraz większą uwagą klientów cieszą się urządzenia o ekranach 75, 85, a nawet 98 lub 100 cali, których przekątna tafli ekranu wynosi 2,5 m – mówi Michał Mystkowski, rzecznik sieci Media Expert. – Widzimy również zainteresowanie telewizorami w technologii TV Mini LED z wejściem HDMI 2.1, które doskonale łączą tradycyjne funkcje telewizora z monitorem w pełni wykorzystującym graficzny potencjał najnowszych gier na konsole – dodaje.

Innowacje widać także w AGD. To choćby pralki, które same wykrywają rodzaj tkanin i dopasowują program prania, dozują środki czystości oraz wodę. – W ciągu roku udział sprzedaży najdroższych pralek wzrósł o 47 proc. – mówi Artur Noga-Bogomilski.

Rynek elektroniki użytkowej zmienia się i zmierza zdecydowanie w stronę mobilnych technologii – wynika z danych GfK – an NIQ Company specjalnie dla „Rzeczpospolitej”. Firma podaje, że już jedną trzecią rynku elektroniki w Polsce w 2023 r. w ujęciu wartościowym stanowiły smartfony i laptopy.

Choć Polacy wydatki na elektronikę ograniczyli, podobnie jak na inne rodzaje konsumpcji, to szeroko rozumiany sektor Core Wearable (smartwatche, opaski etc.) w pierwszym kwartale 2024 w ujęciu r./r. zyskuje aż 19 proc. wartościowo.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gadżety
iPhone sterowany oczami. Apple zaskoczył licznymi innowacjami
Gadżety
Nowy smartfon Google w sprzedaży w Polsce. Koncern postawił na sztuczną inteligencję
Gadżety
Użytkownicy iPhone'ów alarmują. Apple usiłuje naprawić irytujący błąd
Gadżety
Najdziwniejszy pojazd świata jest sterowany myślami. Sposób na zatłoczone miasta?
Gadżety
Apple szykuje rewolucyjną zmianę. Nadciąga składany iPhone