Elektryczne ciężarówki jak trolejbusy

Niemcy, którzy w lipcu osiągną założony przez rząd Angeli Merkel cel miliona zarejestrowanych samochodów z napędem elektrycznym, biorą się za elektryfikację drogowego transportu towarów. Pomoże w tym projekt realizowany przez Siemens Mobility i SPL Powerlines, przy wsparciu Federalnego Ministerstwa Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Jądrowego, obejmujący budowę tzw. elektrycznych autostrad. Jeżdżą po nich ciężarówki na prąd zasilane z trakcji rozpiętej nad jezdnią.

Publikacja: 05.07.2021 09:06

Elektryczne ciężarówki jak trolejbusy

Foto: energia.rp.pl

Na trasie B 462 pomiędzy Kuppenheim i Gaggenau w Badenii – Wirtembergii właśnie otwarty został kolejny fragment elektrycznej autostrady (eHighway), który umożliwia przetestowanie technologii napowietrznej linii jezdnej na odcinkach federalnej autostrady z ciasnymi krzywiznami. W regularnych testach będzie wykorzystywanych pięć ciężarówek poruszających się w obu kierunkach na około 3,4-kilometrowym odcinku.

W rezultacie technologia eHighway jest już testowana w trzech publicznych próbach terenowych w Niemczech. Na początku tego roku zdecydowano się wydłużyć testowy odcinek autostrady A5 w pobliżu Frankfurtu. Dodatkowe 7 pojazdów (5 już tam jeździ) wyposażonych w pantografy na dachu dostarczy Scania. Samochody poruszając się zelektryfikowanym fragmentem autostrady pobierają prąd z trakcji elektrycznej, a po opuszczeniu tego odcinka napędzane są silnikiem spalinowym na biodiesel dla ograniczenia emisji CO2.

Dostęp do artykułu wymaga aktywnej subskrypcji!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Elektromobilność
Orlen inwestuje w ładowarki. W planach ekspansja za ocean
Materiał partnera
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Elektromobilność
Kto zbuduje stacje ładowania elektryków? Brakuje ich nawet przy autostradach
Elektromobilność
Infrastruktura do ładowania e-aut rozwija się powoli
Materiał Partnera
Drugie życie baterii w magazynach energii