Jak szacuje firma badawcza Colliers International, nasycenie powierzchnią handlową wynosi 832 mkw. na 1 tys. mieszkańców – to najwyższy wskaźnik w kraju.

W aglomeracji poznańskiej działa 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni 692 tys. mkw., z czego 100 tys. przypada na otwartą jesienią Posnanię.

Konkurencja między centrami wymusza działania: remont przeszło m.in. Poznań City Center, które przy okazji zmieniło nazwę na Avenida. Modernizacja objęła też ETC Swarzędz - najstarsze centrum handlowe w regionie. Ponadto trwa rozbudowa – o 7,5 tys. mkw. - parku handlowego Franowo.

Duże szanse na dalszy rozwój sektora Colliers upatruje w dwóch przedsięwzięciach rewitalizacyjnych w aglomeracji. Chodzi o Projekt Centrum - obejmujący rewitalizację ścisłego centrum miasta w latach 2017-2022, jak również region Wolne Tory (ruszyły prace planistyczne).